Nieuws detail

03.06.2022 Nieuws

Expert advies voor starters in de creatieve sector

Er is weinig leukers dan je eigen bedrijf beginnen. Zorg er wel voor dat je goed voorbereid bent. Want waar moet je aan denken bij de start van een modemerk? Maurice Groenteman, coach voor startende en ervaren ondernemers in de creatieve sector geeft tips voor meer focus, groei en serieus ondernemerschap.

Tips bij het starten van een merk

Denk eerst eens aan de 5 W‘s:

-      Wat?

-      Waarom?

-      Wanneer?

-      Waar?

-      Wie?

Maak een business plan

WAT wil je eigenlijk gaan doen? Produceren, in- en/of verkopen? Een merk vertegenwoordigen? Importeren? Exporteren? Een winkel beginnen?

 Zorg dat je een businessplan hebt, maak een planning, stel een budget op en probeer je daaraan te houden. 

WAAROM wil je dit eigenlijk gaan doen? Heb je een nieuw product bedacht? Zie je een kans in de markt? Wat is jouw motivatie? Zorg ervoor dat je een Elevatorpitch hebt zodat je niet alleen jezelf enthousiast kan houden maar ook iedereen in jouw omgeving mee kan krijgen, je zal zien dat dat je net die extra kracht kan geven als het een keertje niet helemaal mee zit… 

WANNEER zet je de eerste stap(pen)? Bedenk dat vanaf het moment dat je je hebt ingeschreven bij de KVK en je dus bent aangemeld bij de Belastingdienst, je een beperkte tijd gebruik kan maken van de Statersregelingen van de Belastingdienst (zie ook www.belastingdienst.nlen/of www.KVK.nl).

Bereid je dus goed voor en kies het juiste moment daarvoor.

De juiste productiepartners vinden

WAAR haal je de producten vandaan? Waar ga je die inkopen of (laten) produceren? Zeker op het gebied van duurzaamheid is het belangrijk om dit goed te bepalen. Duurzaam ondernemen is geen marketing maar een must. Denk daarbij ook aan belangrijke zaken als de CO2-footprint van jouw onderneming en zaken zoals leefbaar loon voor de medewerkers van jouw inkoopkanalen en (geen) kinderarbeid!

WIE is jouw klant? Hoe ga je die kanten ook bereiken? Wil je rechtstreeks aan consumenten leveren, online dan wel offline, of wil je dat via derden (retail, online platforms) doen?

Zorg voor een goed netwerk 

Bedenk ook goed dat je waarschijnlijk niet alles zelf kunt doen, vraag hulp waar dat nodig moet zijn, zoals bijvoorbeeld bij de partners waar je van plan bent mee te gaan samenwerken en bedenk altijd: “Do what you do best, outsource the rest”

 

Maurice Groenteman is coach van startende en ervaren ondernemers in de creatieve industrie. Voor meer focus, groei en serieus ondernemerschap. Een vraag of meer informatie? Mail Maurice via: maurice.groenteman@gmail.com

 

 

Nieuwsbrief

Wees als eerste op de hoogte over speciale acties,
updates en nieuwe producten

Ander product?

Op zoek naar emblemen, leren labels, lint, band of jacquard stoffen...

GA NAAR EE LABELS